Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.08.2015 10:18 - КОГА Е ПИСАНО ТОВА СТИХОТВОРЕНИЕ?
Автор: bosia Категория: Политика   
Прочетен: 5426 Коментари: 4 Гласове:
4


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

В МЕХАНАТА

 

Христо Ботев

 

 

Тежко, тежко! Вино дайте!
Пиян дано аз забравя
туй, що, глупци, вий не знайте
позор ли е, или слава!

 

Да забравя край свой роден,
бащина си мила стряха
и тез, що в мен дух свободен,
дух за борба завещаха!

 

Да забравя род свой беден,
гробът бащин, плачът майчин, -
тез, що залъкът наеден
грабят с благороден начин, -

 

грабят от народът гладен,
граби подъл чорбаджия,
за злато търговец жаден
и поп с божа литургия!

 

Грабете го, неразбрани!
Грабете го! Кой ви бърка?
Скоро той не ще да стане:
ний сме синца с чаши в ръка!

 

Пием, пеем буйни песни
и зъбим се на тирана;
механите са нам тесни -
крещим: "Хайде на Балкана!"

 

Крещим, но щом изтрезнеем,
забравяме думи, клетви,
и немеем и се смеем
пред народни свети жертви!

 

А тиранинът върлува
и безчести край наш роден:
коли, беси, бие, псува
и глоби народ поробен!

 

О, налейте! Ще да пия!
На душа ми да олекне,
чувства трезви да убия,
ръка мъжка да омекне!

 

Ще да пия на пук врагу,
на пук и вам, патриоти!
Аз веч нямам мило, драго,
а вий... вий сте идиоти!

 

Според някои, ние се намираме в т. нар. „Преход”. Това би трябвало да означава, че ние се променяме. Ние вече, не би трябвало, да сме онези, които бяхме преди 25 години.

Но дали е така?

Припомням си стихотворението и започвам да си задавам въпроса дали наистина е писано тогава. Защото ми звучи като току-що написано и от него още мирише на мастило. Спомням си, че по времето, когато бях в гимназията, си зададох същия въпрос. Зададох го и на мои приятели и съученици. Това ми коства изправяне пред комсомолското събрание, на което бях яростно наритан от учители, съученици и дори от директорката. Не ми намалиха поведението, защото то беше „Задоволително-3” и трябваше да ме изхвърлят от училище. Всъщност, още в края на първия срок в 8-ми клас и бе такова до последния срок на 11-ти клас, където ми го вдигнаха, за да мога да взема диплома. А иначе бях много добър ученик и участвах в почти всички кръжоци, пишех, тренирах, бях ляво крило на училищния отбор по футбол, който беше в тройката на градското първенство, въпреки че момчетата в нашата езикова гимназия бяхме общо от всички класове не повече от 40.

Публикувам това стихотворение не защото имам ученически спомен от него, а за да видите и разберете, че българинът винаги е бил несвободен. Свободен се чувства само когато се насърба в кръчмата и на другия ден си удря с тухли главата като разбере какво е говорил и вършил. Изглежда българинът се променя единствено след як запой, когато на пияна глава смята, че е емигрирал от действителността. Това е някакъв ментален задължителен делириум тременс, който характеризира българина като поплювко и поплевнелийче.

А протестът е първата крачка към свободата.

Ако, разбира се, българинът знае какво е свобода.

Аз лично силно се съмнявам!

 

П. П. Стихотворението е написано в Букурещ през зимата на 1872-73 година и отпечатано за първи път в 52-ри брой на вестник „Независимост“.





Гласувай:
4



Следващ постинг
Предишен постинг

1. chavdar01 - ЕХ!
02.08.2015 12:41
И ТОГАВА И СЕГА,ЕДНА ПТИЧКА ПРОЛЕТ НЕ ПРАВИ!
цитирай
2. theodor - A-A, ПА НЕ
03.08.2015 02:09
А-А ДА ГО ОДОБРЯ, И НИ В КЛИН НИ В РЪКАВ - НЕЛЕПА ИГРА НА ДУМИ С ПРЕЗИДЕНТА НА БЪЛГАРИЯ : ''...поплювко и поплевнелийче'' ?! А ДАЛИ Е СЛУЧАЙНО, ИЛИ Е КРЕМЪЛСКА ЗАРЪКА?
цитирай
3. alchemist - Колев, да не стане със свободата, така както и с демокрацията?
04.08.2015 13:55
Най-наред е потребно да се изясни веднъж завинаги, какво представлява понятието свобода, както и неговите граници и много други. Защото от СВОБОДА до свободия разликата е много голяма.
цитирай
4. bosia - до алхимика
05.08.2015 13:40
Драги,
на света няма нищо "веднъж-завинаги". Границите на свободата са описани достатъчно добре още по времето на Ренесанса. "Слободията" е начин на мислене единствено на тарикатите, селските ергени и тъпаците.
Законите не трябва да се правят от юристи. Те трябва само да редактират текста. А текстът трябва да бъде един добър обществен договор.
Нещата са прости, но не чак толкова, колкото иска ББ, за да ги разбере.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: bosia
Категория: Други
Прочетен: 11741305
Постинги: 3876
Коментари: 10800
Гласове: 7029
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031